Spis treści
Czym jest suwnica i do czego służy?Potrzebujesz pomocy związanej z tym tematem?
ul. Przemysłowa 10
40-020 Katowice
PL9542792700
Z jakich elementów składa się suwnica? Co zrobić, aby zwiększyć bezpieczeństwo podczas pracy suwnicy? Sprawdź!
Suwnica to urządzenie, które służy do realizacji transportu bliskiego w wielu dziedzinach przemysłu - od budownictwa, przez produkcję, aż po logistykę i magazynowanie. Zapoznanie się z budową i działaniem suwnicy ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa pracy operatora oraz osób przebywających w obszarze działania urządzenia. Z jakich elementów składa się suwnica?
Suwnica należy do grupy dźwignic. Są to urządzenia, które służą do przemieszczania ładunku w transporcie bliskim (czyli transportu o ograniczonym zasięgu, odbywającym się na stosunkowo niewielkich odległościach). Za pomocą suwnic można podnosić i opuszczać wielkogabarytowe ładunki, a także przesuwać je w kierunku poziomym. Urządzenie pracuje w trybie przerywanym, przy czym może obejmować swoim zasięgiem rozległy obszar w budynkach i na terenie zewnętrznym. Konstrukcje suwnic składają się z elementów konstrukcyjnych, a także wyposażenia mechanicznego i elektrycznego.
Suwnice rzadko są dostępne w ofercie masowej. Najczęściej są to urządzenia produkowane na indywidualne zamówienie przedsiębiorstwa, których projekt uwzględnia zastane warunki techniczno-budowlane, rodzaj wykonywanej pracy oraz specyficzne wymogi danego procesu technologicznego.
W podstawowej budowie suwnic można wyróżnić:
Konstrukcja suwnicy wykonana jest z blachy stalowej. Głównym elementem jest most, czyli dźwigary (pojedyncze lub podwójne) występujące najczęściej pod postacią dwuteownika lub konstrukcji skrzynkowej spawanej. Dźwigary opierają się na ustawionych prostopadle czołownicach, przy czym połączenie umożliwia przesuwanie mostu wzdłuż podłoża. Dzięki zestawom kołowym czołownice (a zatem cała konstrukcja suwnicy) może przemieszczać się po torowisku. Parametry techniczne dźwigarów i czołownic muszą być tak dobrane, aby zapewnić konstrukcji odpowiednią wytrzymałość oraz odporność na obciążenia statyczne i dynamiczne.
Suwnica wyposażona jest w mechanizm podnoszenia i opuszczania ładunku, który może mieć postać wciągnika, wciągarki lub układu wciągarek. Cięgno najczęściej jest wykonane z liny stalowej lub łańcucha. Wciągarka (wciągnik) połączona jest z wózkiem zbudowanym z silnika i przekładni zębatej, który umożliwia przemieszczanie ładunku wzdłuż mostu suwnicy. Dzięki wózkowi oraz zestawom kołowym czołownic suwnica umożliwia przemieszczanie ładunku w dwóch prostopadłych kierunkach. Można w ten sposób obsłużyć duży obszar na terenie zakładu pracy, pod warunkiem odpowiednio rozprowadzonego torowiska.
Suwnica może przemieszczać się nawet na odległość kilkuset metrów, co jest zasługą zasilania elektrycznego realizowanego za pomocą szynoprzewodów (pojedynczych lub skrzynkowych) zainstalowanych wzdłuż torowiska. Konstrukcja wyposażona jest w troleje (odbieraki prądowe), które pobierają energię elektryczną z szynoprzewodów. Za zasilanie wózka wciągarki odpowiadają elastyczne przewody zwane firankami kablowymi, choć można tutaj zastosować również przewody umieszczone w prowadniku kablowym z tworzywa sztucznego. Niektóre suwnice są również wyposażone w zwijacze kablowe, które mogą służyć do zasilania elektromagnesu umieszczonego na wciągarce.
Sterowanie suwnicą może być przewodowe, bezprzewodowe (radiowe) lub automatyczne. Przy stosunkowo niewielkich i rzadko używanych suwnicach stosuje się kasety sterownicze. To rozwiązanie sprawdza się także wówczas, gdy operator może swobodnie przemieszczać się w obszarze roboczym suwnicy. Jeżeli praca wymaga od operatora dużej precyzji i przebywania w rejonie składowania ładunku, wówczas najczęściej sterowanie odbywa się zdalnie (nadajnik znajduje się w kasecie, zaś odbiornik na suwnicy). W przypadku suwnic pracujących stale i przy przeładunkach towarów masowych sterowanie najczęściej ma miejsce w kabinie sterowniczej (taka forma sterowania zapewnia również większy komfort operatorowi).
Suwnice są wyposażone w szereg dodatkowych akcesoriów i urządzeń, które można podzielić na dwie grupy. W pierwszej można wyszczególnić elementy, dzięki którym dźwignica staje się bardziej funkcjonalna i lepiej dostosowana do specyfiki procesu technologicznego. W drugiej grupie znajdują się elementy zwiększające bezpieczeństwo pracy operatora oraz innych osób, które mogą znajdować się w obszarze działania suwnicy. Niektóre elementy montowane są na stałe (np. czerpaki, elektromagnesy), inne mogą być zdejmowane i zakładane w razie potrzeby (np. zawiesia widłowe).
Elementy zwiększające funkcjonalność suwnicy:
Za ograniczenie ryzyka wypadków w obszarze roboczym suwnicy odpowiadają m.in. hamulce bezpieczeństwa, sygnały dźwiękowe i świetlne, ograniczniki udźwigu oraz systemy związane z przemieszczaniem się suwnicy. Przykładem systemu bezpieczeństwa są lampy ostrzegawcze do suwnic, które emitują sygnały świetlne w miejscu położenia ładunku. Światło może przyjąć postać linii prostych, punktów oraz okręgów. Dzięki takiemu oznaczeniu pracownicy stają się bardziej świadomi gabarytów ładunku i wiedzą, w którym miejscu zostanie odstawiony. Można w ten sposób uniknąć poważnych wypadków związanych z uderzeniem lub przygnieceniem pracowników przez przemieszczający się ładunek. Co więcej, operator zyskuje większy komfort pracy i ułatwione sterowanie suwnicą.
Konstrukcja suwnicy składa się z mostu osadzonego na podporach, które mogą przemieszczać się wzdłuż torowiska. Dzięki temu można transportować ładunek nawet na odległość kilkuset metrów. Ruch ładunku może odbywać się również w kierunku prostopadłym do ruchu mostu suwnicy, co jest możliwe dzięki zastosowaniu elementów chwytnych osadzonych na wózkach jezdnych. Niestety przemieszczające się ładunki stanowią zagrożenie dla pracowników przebywających w obszarze roboczym suwnicy. Warto zatem stosować wyposażenie dodatkowe, które np. zapobiega wypadkom w portach, a także zwiększa funkcjonalność suwnicy i komfort pracy operatora.